Recomandari

joi, 21 mai 2015

Conjugarea verbelor


Conjugarea verbelor


   1.     Ce trebuie sa se stie despre conjugarea verbelor
Conjugarea verbelor in limba germana este relativ usoara. Aproape toate verbele au terminatia -en (kaufen / a cumpara, lieben  / a iubi, malen / a picta...). Cand verbul este in forma sa initiala se vorbeste despre infinitiv. Dictionarele dau intotdeauna verbul in forma de infinitiv. Cand se foloseste un verb intr-o propozitie, acesta trebuie conjugat. Conjugarea verbelor in prezent nu este deloc grea. Aproape toate verbele au aceeasi terminatie conjugata.
Exceptii sunt verbele modale (persoana 1. Si 3. singular),  verbele neregulate ( sein / a fi, werden / a deveni si wissen / a cunoaste) si verbele a caror baza are terminatia s, ß, x sau z (heißen / a se numi, heizen / a incalzi...). In urmatorul tabel de conjugare este verbul in infinitiv lernen suplinitor pentru toate verbele.
Conjugare:
Singular
L e r n e n
Plural
Persoana 1.
ich
eu
lern e
invat
wir
noi
lern e n
invatam
Persoana 1.
Persoana 2.
du
tu
lern s t
inveti
ihr
voi
lern t
invatati
Persoana 2.
Persoana 3.
er / sie /es
el /ea
lern t
invata
sie/Sie
ei/ Dvs.
lern e n
invata / invatati
Persoana 3.

   2.     Insotitorii
In tabelul de mai sus se poate observa ca unele terminatii ale verbului au aceeasi terminatie:
·         Terminatia pentru: er /elsie /eaes si ihr /voi = -t
·         Terminatia pentru : wir / noi si Sie / dumneavoastra sie / ei = -en
Pentru ca sa nu se produca confuzii, verbul are intotdeauna nevoie de un insotitor, pentru a defini exact persoana despre care este vorba. Din acest motiv trebuie sa fie verbul mereu asociat cu o persoana. Asta se intampla de exemplu cu un nume ( Petra, Peter) sau cu un pronume personal ( ich / eu, du / tu,...). Persoana ( pronumele personal) este mereu in nominativ (=subiect).

Nominativ   +   Verb trebuie sa fie impreuna !
Pozitia 1
Nominativ
Pozitia 2
Verb
Sfarsitul propozitiei
Er
El
lernt
invata
Deutsch.
germana.
Petra
Petra
lernt
invata
Deutsch.
germana.
Das Kind
Copilul
lernt
invata
Deutsch.
germana.
Wir
Noi
lernen
invatam
Deutsch.
germana.
Peter und Petra
Peter si Petra
lernen
invata
Deutsch.
germana.

   3.     Conjugarea persoanei 1.
Prima data trebuie sa facem diferenta intre singular si plural. Singularul se adreseaza unei singure persoane, pluralul se adreseaza la cel putin doua persoane sau mai multe.

Singular
·         Cu persoana 1. singular se face  referire la propria persoana:
o   Ich heiße Gustav Lenz.
Eu ma numesc Gustav Lenz.
o   Ich bin 30 Jahre alt.
Eu am 30 de ani.
o   Ich bin ledig und ich habe keine Kinder.
Eu sunt necasatorit si nu am copii.
o   Ich wohne hier in Köln.
Eu locuiesc aici in Köln.
o   Von Beruf bin ich Deutschlehrer.
De meserie sunt profesor de limba germana.

Plural
·         Cu persoana 1. plural se face referire la propria persoana impreuna cu alte persoane:
o   Guten Tag. Mein Name ist Meyer und das ist meine Frau.
Buna ziua. Numele meu este Meyer si aceasta este sotia mea.
o   Wir machen hier Urlaub.
Noi facem aici concediu.
o   Wir sind beide 33 Jahre alt.
Noi avem amandoi 33 de ani.
o   Wir kommen aus Berlin.
Noi venim din Berlin.
o   Wir haben drei Kinder.
Noi avem trei copii.


   4.     Conjugarea persoanei a 2.
Persoana a 2. este persoana cu care se vobeste. De multe ori sunt membrii de familie sau prieteni. Deci persoana a 2. se adreseaza la membrii de familie sau prieteni, cu care se are o legatura de familie sau prietenie. Lor li se adreseaza cu “tu”. In practica se vorbeste tot mai des la per-tu si cu colegi de munca  cu care se are o relatie de prietenie.

Singular
·         Daca partenerul de conversatie este singur, se foloseste “du / tu “:
o   Wie heißt du?
Cum te numesti ?
o   Wie alt bist du?
Cati ani ai?
o   Hast du einen Freund?
Ai un prieten?
o   Was studierst du?
Ce studiezi?
·         La o intrebare cu “du / tu” se raspunde cu “ich / eu”:
o   Wie heißt du? - Ich heiße Petra.
Cum te numesti?- Eu ma numesc Petra.
o   Wie alt bist du?- Ich bin 22 Jahre alt.
Cati ani ai?- Eu am 22 de ani.
o   Hast du einen Freund?- Nein, ich habe keinen Freund.
Ai un prieten?- Nu, eu nu am un prieten.
o   Was studierst du?- Ich studiere Medizin.
Ce studiezi?- Eu studiez medicina.

Plural
·         Daca sunt doi sau mai multi parteneri de discutie se foloseste “ihr / voi”:
o   Wie heißt ihr?
Cum va numiti?
o   Wie alt seid ihr?
Cati ani aveti?
o   Was studiert ihr?
Ce studiati?
o   Woher kommt ihr?
De unde veniti?
·         La o intrebare cu “ihr / voi” se raspunde cu “ich / eu + sie / ea, er / el, es , das / acesta / aceasta” sau cu “wir / noi”:
o   Wie heißt ihr?- Ich heiße Uta und das ist Karl. / Wir heißen Uta und Karl.
Cum va numiti?- Eu ma numesc Uta si acesta este Karl. Noi ne numim Uta si Karl.
o   Wie alt seid ihr?- Ich bin 21 und er ist 24./ Wir sind 21 und 24 Jahre alt.
Cati ani aveti?- Eu am 21 si el are 24./ Noi avem 21 si 24 de ani.
o   Was studiert ihr?- Ich studiere Deutsch und er studiert Chemie. / Wir studieren Physik.
Ce studiati?- Eu studiez germana si el studiaza chimie. / Noi studiem fizica.
o   Woher kommt ihr?- Ich komme aus Köln und sie aus Brühl. / Wir kommen aus Bremen.
De unde veniti?- Eu vin din Köln si ea din Brühl. / Noi venim din Bremen.
Sfat: daca se intalnsc persoane de aceeasi varsta de obicei se vorbeste la per-tu. Daca nu esti sigur, poti oferi sa ti se adreseze cu “du / tu” sau intrebi persoana de discutie:
·         Ich heiße Andi. Und du?
Eu ma numesc Andi. Si tu?
·         “Duzen” wir uns?
Ne “tutuim”?
·         Sagen wir “du” zueinander?
Sa ne spunem “tu”?
·         Sollen wir “du” sagen?
Sa spunem “tu”?
·         Sollen wir und “duzen”?
Sa ne “tutuim”?
·         Komm, wir duzen uns. Ich heiße Peter, und du?
Hai, ne tutuim. Eu ma numesc Peter, si tu ?
·         Komm, wir duzen uns. Ich heiße Peter, und ihr?
Hai, ne tutuim. Eu ma numesc Peter, si voi?
·         Wir sagen doch “du”?O.K.?
Noi spunem “tu”? O.K.?

   5.     Conjugarea persoanei a 3.
Persoana a 3. se foloseste pentru persoane, lucruri sau obiecte, despre care se vorbeste. Se face diferenta intre genuri: masculin, feminin, neutru si intre numeral (singular / plural). De aceea exista patru posibilitati pentru a folosi pronumele personale:
·        Singular
o   Masculin:
Ø  Pronumele personal “er / el” se foloseste pentru persoane sau lucruri, care sunt masculine:
§  Martina hat einen neuen Freund.
Martina are un prieten nou.
§  Er heißt Hugo.
El se numeste Hugo.
§  Hugo ist erst 22 Jahre alt.
Hugo are doar 22 de ani.
§  Er fährt einen schwarzen Porsche.
El conduce un Porsche negru.
§  Martina hat einen neuen Tisch.
Martina are o masa noua.
§  Der Tisch ist rund.
Masa este rotunda.
§  Er ist aus Glas.
Ea este din sticla.
§  Der ist sehr wertvoll.
Ea este foarte pretioasa.
o   Feminin:
Ø  Pronumele personal “sie / ea” se foloseste pentru persoane sau lucruri care sunt feminine:
§  Guido hat einen neue Freundin.
Guido are o prietena noua.
§  Sie heißt Elvira.
Ea se numeste Elvira.
§  Elvira ist erst 19 Jahre alt.
Elvira are doar 19 ani.
§  Sie studiert in Heidelberg.
Ea studiaza in Heidelberg.
§  Guido hat eine Katze.
Guido are o pisica.

§  Sie heißt Tuffi.
Ea se numeste Tuffi.
§  Tuffi ist braun-weiß gestreift.
Tuffi este dungata maro-alb.
§  Sie ist erst drei Monate alt.
Ea are doar trei luni.
o   Neutru:
Ø  Pronumele pesonal “es” se foloseste pentru persoane sau lucruri care sunt neutrale:
§  Beatrix hat ein Baby bekommen.
Beatrix a primit un bebelus.
§  Es heißt Gabriela.
Se numeste Gabriela.
§  Es wiegt 3.250 Gramm.
El cantareste 3.250 grame.
§  Es schläft den ganzen Tag.
El doarme toata ziua.
§  Susanne will ein neues Bett kaufen.
Susanne vrea sa cumpere un pat nou.
§  Es kostet 759 Euro.
El costa 759 Euro.
§  Es ist aber sehr bequem.
Dar el este foarte confortabil.
§  Das Bett ist aus Holz.
Patul este din lemn.
o   Pronumele nehotarat unipersonalman”.
Ø  Pronumele nehotarat unipersonal “man” se folosese cand se fac afirmatii  generale.
§  Hier darf man nicht rauchen.
Aici nu este voie sa se fumeze.
§  Man soll fleißig Deutsch lernen.
Sa se invete harnic germana.
§  Hier darf man nicht parken.
Aici nu este voie sa se parcheze.
§  Man wird eines Tages die Wahrheit erfahren.
Se va afla intr-o zi adevarul.


·        Plural
Pronumele personal la persoana a 3. Plural se numeste “sie /ei”. Se vorbeste in acelasi timp despre mai multe persoane sau lucruri.
o   Sabine und Ulli wollen heiraten.
Sabine si Ulli vor sa se casatoreasca.
o   Im Herbst wollen sie sich das Ja-Wort geben.
In toamna vor sa spuna da.
o   Im November machen sie ihre Hochzeitsreise.
In noiembrie vor face calatoria de nunta.
o   Michael hat 5 neue Hemden.
Michael are 5 camasi noi.
o   Sie sind alle sehr hübsch.
Ele sunt toate foarte frumoase.
o   Er hat sie in einem kleinen Modegeschäft gekauft.
El le-a cumparat dintr-un mic magazin de imbracaminte.

   6.     Forma de politete
Forma de politete se formeaza cu pronumele personal “Sie / Dumneavoastra”. Atentie mare ca “Sie” se scrie cu “S” mare. Forma de politete se foloseste pentru persoane straine, in afaceri, la cumparaturi si mai ales cand o persoana mai tanara vorbeste cu una mai in varsta. Aceasta forma se foloseste cand se doreste sa se fie politicos. Verbul de adresare politicoasa se numeste “siezen”. Opusul este “duzen”. “Sie / Dumneavoastra” se conjuga intotdeauna la persoana a 3. plural si este valabil si pentru o persoana si pentru mai multe persoane:
·         Forma de politete se conjuga la singular (o persoana) si plural (mai multe persoane) la fel:
o   Guten Tag Herr Schuster.
Buna ziua domnule Schuster.
o   Schön, dass Sie da sind.
Frumos ca sunteti aici.
o   Ich habe eine wichtige Nachricht für Sie.
Am un mesaj important pentru Dumneavoastra.
o   Guten Tag meine Damen und Herren.
Buna ziua doamnelor si domnilor.
o   Es freut mich sehr, dass Sie so zahlreich erschienen sind.
Ma bucur mult ca ati venit atat de numerosi.
o   Haben Sie ein wenig Geduld, bevor ich...
Aveti putina rabdare inainte ca eu sa...

·         Daca persoana careia ne adresam este singura, aceasta raspunde cu persoana 1. Singular “ich / eu”:
o   Wie heißen Sie?- Ich heiße Held. Karl Held.
Cum va numiti?- Eu ma numesc Held. Karl Held.
o   Wo wohnen Sie?- Ich wohne in der Ottostraße 14.
Unde locuiti?- Eu locuiesc in Ottostraße 14.
o   Haben Sie Haustiere?- Nein,ich habe keine Haustiere.
Aveti animale de companie?- Nu, eu nu am animale de companie.
·         Daca sunt mai multe persoane carora ne adresam , acestea raspund cu “ich / eu + er / el, sie / ea, es ”sau “wir / noi”.
o   Wie heißen Sie?- Ich bin Herr Held und das ist Herr Maus.
Cum va numiti?- Eu sunt domnul Held si acesta este domnul Maus.
o   Wo wohnen Sie?- Wir wohnen beide im gleichen Haus.
Unde locuiti?- Noi locuim amandoi in aceeasi casa.
o   Haben Sie auch Haustiere?- Nein, ich habe keine, aber Herr Maus hat eine Katze.
Aveti si animale de companie?- Nu, eu nu am , dar domnul Maus are o pisica.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Exercitii online cu conjugari de verbe

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

7 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. De ce la întrebarea cu Wie alt bist du? Se Răspunde cu Ich bin 33 Jahre alt. Pentru ca nu este corect. Se Răspunde in mod normal Ich habe 33 Jahre alt. Este doar o remarc si dacă eu greșesc va rog frumos sa îmi explicați acest aspect pt. ca sincer nu înțeleg. Va mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca si in limba romana, un raspuns corect are jumatate din continutul intrebarii. Daca intrebarea este "Wie alt BIST du?", cum sa fie normal sa se raspunda cu "Ich HABE..."? Daca esti intrebata, "Wie viele Jahre hast du?", atunci este normal sa raspunzi "Ich habe 33 Jahre." ... intr-adevar, expresia "Ich bin 33 Jahre alt." tradusa mot-a-mot in romana, nu suna prea bine, dar este o expresie nemteasca, care trebuie luata ca atare. Cu timpul, cand vom invata foarte bine aceasta limba, incat cand o vorbim, o sa gandim in germana, nu o sa ne mai para ciudata aceasta expresie si multe altele, care nu au corespondenti exacti in limba romana.

      Ștergere
  3. S-ar putea traduce, mai corect spus, astfel: eu sunt in varsta de 33 ani.

    RăspundețiȘtergere